تبیان، دستیار زندگی
خوشنویسی خالی است انجمن خوشنویسان ایران با گذشت شصت سال از فعالیت خود می‌بایست روش‌های تدریس مدون و پیشرفته‌ای را برای تدریس تنظیم می‌کرد؛ مقوله‌ای که جای خالی آن امروز در حوزه خوشنویسی کاملا حس می‌شود. حمیدرضا عاطفی " دربار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جای روش تدریس مدون و پیشرفته در خوشنویسی خالی است

انجمن خوشنویسان ایران با گذشت شصت سال از فعالیت خود می‌بایست روش‌های تدریس مدون و پیشرفته‌ای را برای تدریس تنظیم می‌کرد؛ مقوله‌ای که جای خالی آن امروز در حوزه خوشنویسی کاملا حس می‌شود.

حمیدرضا عاطفی " درباره جایگاه هنر

خوشنویسی

در مقایسه با سایر هنرها گفت: "خوشنویسی همواره به لحاظ ماهیت با دیگر رشته های هنری متفاوت بوده است. فراموش نکنیم که این رشته همواره در ردیف هنرهای سنتی قرار گرفته و باید با هنرهای سنتی تطبیق داده شود. خوشنویسی می تواند با نوعی از موسیقی سنتی ما که به آن موسیقی ردیف دستگاهی گفته می شود مطابقت داشته باشد. در موسیقی ردیف دستگاهی نیز مثل هنر خوشنویسی چارچوب ها و قوانینی وجود دارد که نمی توان به راحتی آنها را تغییر داد. با این اوصاف می توان گفت هنر خوشنویسی هنری قانونمند است و اگر هم قرار باشد قوانین موجود در آن متغیر شود باید به دست هنرمندان صاحب سبک در طی قرن ها صورت گیرد."

وی ادامه داد: "چنانکه با مشاهده تاریخچه خوشنویسی می توانیم صلابت و استواری قلم را در آثار هنرمندانی چون میرعماد مشاهده کنیم. واقعیت این است که خوشنویسی به مثابه هنر مینیاتور می ماند. در هنر مینیاتور نیز اگر هنرمندی بتواند بهترین نقوش را تصویر کند او را به استاد حسین بهزاد نسبت می دهند. در خوشنویسی هم اوضاع به این شکل است. مگر اینکه هنرمندی در این حیطه بتواند در فرم و مضمون به نوآوری دست یابد که از شیوه قدما متمایز باشد. به هر تقدیر مینیاتور و خوشنویسی از جمله هنرهای عرفانی ما به شمار می روند که جهان بینی و معرفت شناسی را می توان دو مولفه اصلی آنها دانست."

عاطفی در ادامه افزود: "خوشنویسی به دلیل داشتن ماهیت طمانینه و ژرف نگری مخصوصی که به سمت و سوی معرفت دارد و در واقع به دلیل داشتن نگاه معنوی و عارفانه به زندگی سازگاری خود را با دنیای ماشینی از دست داده است. در نهایت مخاطبان دیگر کمتر به این هنر گرایش دارند. طبعا وقتی گرایش مخاطبان نسبت به مشاهده آثارخوشنویسی کاهش یابد، انگیزه های هنرمند نیز برای خلق اثر از دست می رود. به این ترتیب همان طور که مشاهده می کنیم، گالری دارها به ندرت متولی برگزاری نمایشگاههایی با مضامین خوشنویسی و خط می شوند. با این تفاسیر توجه عموم به هنرهای سنتی و ظریف کمتر شده است. اما در این میان رسانه های گروهی و دست اندرکاران دولتی می توانند به پررنگ کردن این حیطه بپردازند تا نمایشگاههای خوشنویسی با وجود متقبل شدن هزینه های سنگین بازده کمتری را متحمل نشوند."

این استاد خوشنویسی در پاسخ به این پرسش مهر که فکر نمی کنید در تدریس روش های کهنه و سرفصل های قدیمی کتاب های خوشنویسی باید تغییری حاصل شود گفت: "واقعیت این است که روش تدریس امری فردی و سلیقه ای است. اما من نیز با شما در این مورد هم عقیده ام و تصور می کنم سرفصل های کتاب های خوشنویسی برای آموزش قدیمی شده اند. شاید یکی از دلایل اینکه حیطه خوشنویسی ما نتوانست گستردگی مناسبی در اجتماع نداشته باشد همین است. مسلما انجمن خوشنویسان ایران در طی این سال ها می بایست به تنظیم سرفصل های مدون و پیشرفته در این خصوص می پرداخت. مقوله ای که جای خالی آن کاملا حس می شود."

حمیدرضا عاطفی از محضر استادانی چون عباس اخوین و یدالله کابلی بهره گرفته است. شرکت در نمایشگاههای گروهی در کشورهای پاکستان، کویت و ایتالیا و برگزاری نمایشگاههای انفرادی در گالری شیو، مرکز کتابت، حسینیه ارشاد و ... از جمله فعالیت های این هنرمند در این سال ها بوده است. خطاطی آثاری چون گلستان سعدی، دیوان حافظ و شهریار و ... نیز نقاط درخشان کارنامه هنری وی را تشکیل داده اند.

لینک :

مراحل خوشنویسی و آداب و وظایف خوشنویسان

هنر در عهد تیموریان

قاعده نسبت در هنر خطاطی

قاعده ا صُول در هنر خطاطی

ابزار لازم برای خوشنویسی

با هنرمندان خوشنویسی آشناتر شوید

نمایشگاه خط و خوشنویسی